Wie was Cornelis van Eesteren?

Cornelis van Eesteren wordt in 1897 geboren als oudste zoon van aannemer Balten van Eesteren in Alblasserdam. Zijn vader ziet hem het liefst het familiebedrijf overnemen en laat hem in 1914 studeren aan de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen in Rotterdam. Hij is klasgenoot van ontwerpers als Willem Gispen en Leendert van der Vlugt. Het is een bijzonder drietal. Hoewel elk zich heeft bekwaamd in een andere discipline – Van Eesteren in Stedenbouwkunde, Gispen in meubelontwerp en Van der Vlugt in architectuur – zijn alle drie pioniers van het Nieuwe Bouwen (of de Nieuwe Zakelijkheid). Maar wanneer zijn belangstelling voor architectuur eenmaal gewekt is, volgt hij zijn eigen weg en gaat naar de vervolgopleiding aan het Voortgezet en Hooger Bouwkunst Onderricht in Amsterdam (de voorloper van de huidige Academie van Bouwkunst).

Reis door Europa
Van Eesteren bleek een ijverige en ambitieuze student. In 1921 wint hij de ‘Prix de Rome’ met zijn ontwerp voor een Instituut van Schoone Kunsten. Aan de prijs is een reis door Europa verbonden waarbij hij wordt geacht de Noord-Duitse baksteenarchitectuur te bestuderen. Deze reis in 1922 is cruciaal geweest in zijn ontwikkeling tot stedenbouwkundige.

In Berlijn en Weimar maakt Van Eesteren kennis met een nieuwe lichting architecten, ontwerpers en kunstenaars, onder wie Erich Mendelsohn, Adolf Behne, Hans Richter en László Moholy-Nagy en Walter Gropius, El Lissitzky. Met kunstenaar en dichter Theo van Doesburg en docent aan het Bauhaus, werkt hij enige tijd samen. Ook is hij getuige van het ontwerpproces van een van de eerste tuinsteden met strokenbouw; de Hellerhofsiedlung uit 1928/’29 in Frankfurt am Main.

Stedenbouwkundige
Van Eesteren is vastbesloten zich te ontwikkelen op het gebied van de stedenbouwkunde. In Nederland is daar geen opleiding voor. Daarom wijkt hij uit naar Parijs, waar hij de studie stedenbouw volgt aan de Études École des Hautes Urbaines.

Algemeen Uitbreidingsplan Amsterdam
Van Eesteren heeft als stedenbouwkundige een belangrijke rol gespeeld bij het ontwerp van het Algemeen Uitbreidingsplan; de blauwdruk voor de Westelijke Tuinsteden, Buitenveldert en delen van Noord en de Watergraafsmeer. Het plan van de Gemeente Amsterdam dateert uit de jaren dertig maar werd pas na de Tweede Wereldoorlog uitgevoerd. Van Eesteren houdt bij zijn stedenbouwkundige ontwerpen vast aan de vier primaire functies van de stad wonen, recreëren, verkeer en werken. Hij noemt dit: ‘de functionele stad’.

Lees hier meer over Cornelis van Eesteren.


Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook
Cornelis van Eesteren in Weimar; omstreeks 1927. Fotograaf: Louis Held (vermoedelijk). Collectie NAi. Cornelis van Eesteren en Theo van Doesburg in het atelier aan de Rue du Moulin Vert in Parijs; 1923.

Uitgelicht



van Eesteren Museum