Wandeling van de Maand september

Al doende leert men. Na verschillende verkavelingsvarianten in eerder gerealiseerde wijken van het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam (het AUP) uit 1935, werd in tuindorp Frankendael en de buurt Middenmeer met succes geëxperimenteerd met groene hoven.

Wandel mee door de toekomst van toen in Watergraafsmeer langs het werk van stadsplanologen Cornelis van Eesteren en Jakoba Mulder, van architecten van naam uit die tijd en van de landschapsarchitecten Mien Ruys en Hans Warnau. Het resultaat van hun samenwerking bleek zeer geslaagd: Jeruzalem verwierf als eerste naoorlogse wijk van Nederland de status van rijksmonument.

Verbaas je over het vele groen dat een belangrijk onderdeel uitmaakt van dit totaalontwerp, volgens Van Eesteren ‘de lusthof voor de arbeider’.

Datum en tijd:

Zondag 8 september 13.30 uur