Ontmoet onze directeuren

Het Van Eesteren Museum zou niet bestaan zonder de inzet van enthousiaste directeuren. Dankzij de drijvende kracht van de eerste directeur van het Van Eesteren Museum, Hans van der Schaaf, is ons museum tot stand gekomen. Samen met enthousiaste vrijwilligers verbouwde en realiseerde hij de eerste vestiging van het binnenmuseum aan de Burgemeester De Vlugtlaan in Amsterdam Nieuw-West. Ook de huidige directeur, Anouk de Wit, bracht en brengt haar kennis en expertise in, lobbyt voor het museum bij fondsen, de gemeente en andere (overheids)instanties, creëert tentoonstellingen en zet het museum op de kaart. Beiden bevlogen mensen die het Van Eesteren Museum verder helpen. Wie zijn deze directeuren? En hoe kijken zij naar het Van Eesteren Museum? Wij stellen hen vijf vragen.

Hans van der Schaaf was de eerste directeur van het Van Eesteren Museum (2010-2013).
Anouk de Wit is de huidige directeur van het Van Eesteren Museum (2013-heden).

Wat betekent het Van Eesteren Museum voor jou?
Hans van der Schaaf: ‘Voor mij persoonlijk was het opzetten van het Van Eesteren Museum een van de leukste en inspirerendste opdrachten die ik mocht aannemen. Er zat veel in: erfgoed, kunst, buurtbetrokkenheid, organiseren, vrijwilligers inschakelen, programmeren. Een droom voor mensen als ik.’

Anouk de Wit: ‘Met veel plezier bouw ik samen met collega’s en vele vrijwilligers aan het Van Eesteren Museum. Er is al veel moois tot stand gekomen, tegelijkertijd zijn er steeds nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld: Hoe vertellen we over een belangrijk deel van de stad en erfgoed en betrekken we daar de verschillende doelgroepen bij? Maar ook: Welke verhalen vertellen wij? Op welke manier en aan welke doelgroepen? Het is inspirerend om daarover na te denken en actie te ondernemen met de grote familie die het Van Eesteren Museum voor mij is.’

Welke bijzondere herinnering(en) heb jij aan het Van Eesteren Museum?
Hans van der Schaaf: ‘De verzameldagen voor de museumwoning samen met Petra Timmer waren erg bijzonder, maar ook aan een werkoverleg met alle vrijwilligers tegelijk heb ik warme herinneringen. En een uitgebreide rondleiding aan een groep studenten uit Hong Kong blijft mij ook bij.’

Anouk de Wit: ‘Dat zijn er zoveel, dat het moeilijk kiezen is. De bouw en inrichting van het Van Eesteren Paviljoen was heel bijzonder. Al vóór de bouw was het geweldig te ervaren dat er zoveel bijstand was uit heel verschillende hoeken waardoor de droom van een paviljoen aan de Sloterplas werkelijkheid kon worden. Maar ook tijdens de bouw en bij het afwerken van het interieur; er werd door bijzondere vrijwilligers vrolijk en noest geklust. Naar die tijd, in de nazomer van 2017, waarin alles wat werd bedacht op zijn plek viel, heb ik soms een beetje heimwee.’

Waarmee heeft het Van Eesteren Museum jou in de afgelopen 10 jaar verrast?
Hans van der Schaaf: ‘Dat mijn opvolger Anouk de Wit nieuwbouw langs de Sloterplas wist te realiseren, heeft mij zeer blij verrast en ook met enige trots vervuld. Je kindje wordt liefdevol grootgebracht. Maar ook dat er vrijwilligers zijn die al die tien jaar zijn gebleven, vind ik verrassend.’

Anouk de Wit: ‘De geest, betrokkenheid en toewijding van de vrijwilligers, ook in de moeilijke tijd dat we dicht waren als gevolg van de maatregelen tegen het coronavirus. De laatste lockdown duurde eindeloos, van 15 december 2020 tot 10 juni 2021, ruim zeven maanden. We ontvingen in die periode veel e-mailtjes, kaartjes, berichtjes; iedereen miste elkaar, het museum en de bezoekers. En voor alle klussen in het museum, ook de onderhoudswerkzaamheden, vonden we steeds mensen die bereid waren de handen uit de mouwen te steken. Vaak solitair in verband met de coronamaatregelen, of vanuit huis vanachter een computer. Dat we elkaar hebben weten vast te houden is bijzonder!’

Wat betekent (heeft betekend) het Van Eesteren Museum voor Nieuw-West en de gehele stad Amsterdam?
Hans van der Schaaf: ‘Ik vind dat het Van Eesteren Museum een interessant verhaal vertelt over wonen, stedenbouw en de ontwikkeling van Amsterdam in de vorige eeuw. Het verhaal is nooit uit; Nieuw-West is een buurt die de nodige reacties en gevoelens oproept. Dat moet maar mooi zo blijven! Voor Amsterdam als stad is het belangrijk dat er kunst en cultuur te beleven valt buiten het centrum.
Als erfgoed van Van Eesteren is Buitenveldert misschien wel mooier en beter bewaard gebleven. Het is armoe van het rijkste stadsdeel van Amsterdam dat ze daar zo weinig voor over hebben. Kunstenares Niki de Saint Phalle zei ooit: “Rijkdom in materie geeft armoede in het hart…”.’

Anouk de Wit: ‘Sinds dit jaar is het Van Eesteren Museum een erkend museum. Wij zijn opgenomen in het Museumregister, zijn aangesloten bij de Museumvereniging en accepteren de Museumkaart. Voor het stadsdeel zijn wij een verworvenheid, een ‘eigen’ museum! Maar het museum is niet voor niets gevestigd in de Westelijke Tuinsteden. Met Nieuw-West en het hieraan ten grondslag liggende Algemeen Uitbreidingsplan Amsterdam uit 1935, is aan de rijke geschiedenis van de bouwkunst en bewoningsgeschiedenis namelijk een lokaal, nationaal en internationaal bijzonder hoofdstuk toegevoegd dat het vertellen waard is. Een hoofdstuk dat continu wordt aangevuld met actuele ontwikkelingen. De stad is bedacht en erover wordt continu nagedacht. De stad is immers nooit af en dat geldt ook voor Nieuw-West. Op dit moment staat Nieuw-West opnieuw volop in de aandacht, niet in de laatste plaats omdat de gemeente Amsterdam hier negentien van de tweeëndertig zogenoemde ontwikkelbuurten heeft gesitueerd. Dat zijn buurten waar de leefsituatie van bovengemiddeld veel bewoners verbetering verdient. Waar de leefbaarheid en het gevoel van veiligheid onder druk staan. Waar veel woningen, zo’n halve eeuw na oplevering, grondig moeten worden gerenoveerd of vernieuwd. Maar waar ook wordt gezocht naar ruimte voor extra woningen als antwoord op de huidige enorme woningvraag in Amsterdam. En waar, in zo’n divers samengestelde samenleving als Nieuw-West met ruim honderdvijftig culturele achtergronden, wordt gezocht naar nieuwe en hechtere vormen van betrokkenheid.
Er gaat de komende tijd dan ook veel gebeuren in Nieuw-West. Het Van Eesteren Museum plaatst zich midden in deze verandering door te informeren over de (recente) geschiedenis en de kwaliteiten van Nieuw-West, door nieuwe opgaven van de gemeente voor Nieuw-West te duiden en door een plek te zijn waar bewoners van Nieuw-West elkaar kunnen ontmoeten en met elkaar in gesprek kunnen gaan over de grond die zij delen.’

Wat wens je het museum toe voor de komende 10 jaar?
Hans van der Schaaf: ‘Vooral veel inspirerende ontmoetingen tussen mensen. Maar realisatie van het Maison d’Artiste langs de Sloterplas als wisselgeld voor een theater in het water lijkt me ook wel aardig.’

Anouk de Wit: ‘Vooral een heel stabiele basis, met voldoende middelen om programma te kunnen blijven maken. Aan de ideeën en inzet van de circa 120 mensen die bij het museum zijn betrokken, ligt het niet, maar het wordt tijd dat de gemeente de waarde en de rol van het museum gaat inzien en onderschrijven en dat we structureel onderdeel worden van de kunstbegroting van Amsterdam en het museum ook financieel volwassen wordt.’

 

Klik hier om de huidige directeur Anouk de Wit beter te leren kennen.

Hans van der Schaaf, eerste directeur Van Eesteren Museum, opening binnenmuseum 15 oktober 2010Hans van de Schaaf, eerste directeur Van Eesteren Museum, opening binnenmuseum Burg De Vlugtlaan 2010Anouk de Wit, directeur Van Eesteren Museum - Foto Stephan SchillemansAnouk de Wit, Van Eesteren Museum, 10 juni 2021 - Fotografie Joost Bataille