Object van de Maand: stoelen Coen 100a en Coen 100b

April 2021 – Coen de Vries ontwierp in de jaren 50 meerdere meubelen die inmiddels tot klassiekers zijn bestempeld. Denk aan de kapstok Toonladder, zijn stoelen voor Gispen of zijn bureaus voor Eeka. Als lid van de Stichting Goed Wonen ontwierp hij strakke, functionele en flexibele meubelen. In het Van Eesteren Museum zijn verschillende ontwerpen van zijn hand te zien. Uniek in de collectie van het museum zijn de stoelen Coen 100a en Coen 100b. Deze ontwierp De Vries vlak voor zijn 100ste verjaardag en zijn speciaal voor het Van Eesteren Museum gemaakt. Om deze bijzondere ontwerper te eren, zijn de Coen 100a en Coen 100b deze maand het Object van de Maand.

De Sleutel: de start van een carrière
Meubelontwerper Coen de Vries werd geboren in 1918. Na zijn middelbare school moest De Vries in dienst. Hij wist dit aanvankelijk zorgvuldig te ontwijken, maar toen de oorlog uitbrak, had ook hij geen andere keuze; hij moest het leger in. Na de demobilisatie koos hij voor de kunstacademie. Hij studeerde aan de Rietveld Academie Amsterdam, wat toen nog de School voor Kunstnijverheid heette. Hier kreeg hij les van Mart Stam en Johan Niegeman, iconische ontwerpers die een groot voorbeeld voor hem waren. Na zijn studie opende De Vries in 1947 zijn eerste interieurwinkel, genaamd De Sleutel. En wat kleinschalig begon, met de verkoop van kunstnijverheidsartikelen, ontwikkelde zich al snel tot dé plek waar De Vries zijn eigen meubelen verkocht. Hij wisselde zijn eigen werk af met geïmporteerd Scandinavisch design en de bekende De Ploeg-stoffen. Zijn stijl was voor die tijd zeer vernieuwend en de winkel werd een heuse hotspot. Zo kwam hij ook in aanraking met de Stichting Goed Wonen, de stichting die zich in de jaren 50 richtte op het interieur.

Goed wonen volgens Coen de Vries
De Stichting Goed Wonen, opgericht in 1947 als samenwerkingsverband tussen architecten, interieurontwerpers, winkeliers en producenten, was van mening dat het Nederlandse volk in de wederopbouwperiode moest worden opgevoed met ‘goede’ meubelen. Goede meubelen, volgens deze stichting, waren strak, functioneel en flexibel. Het werk van De Vries sloot naadloos aan bij dit gedachtegoed. Hij streefde naar goede, moderne én betaalbare meubelen, want na de Tweede Wereldoorlog woonden veel gezinnen in kleine huizen en waren de materialen schaars. De Vries ging op zoek naar slimme oplossingen en maakte multifunctionele en flexibele meubelen. Zo wist hij moderne meubelen te ontwerpen waarmee kleine ruimtes efficiënt konden worden ingericht. Een voorbeeld van zo’n typisch De Vries-ontwerp is de kapstok Toonladder. Een slimme kapstok die amper ruimte inneemt en door het eenvoudige stalen frame weinig weegt. Hierdoor kon deze kapstok bijvoorbeeld aan de achterkant van een deur worden gehangen. Daarnaast bevat de kapstok verstelbare haken waardoor zowel volwassenen als kinderen gemakkelijk bij hun jas kunnen. De Vries ontwierp deze kapstok aanvankelijk als etalagestuk voor een Goed Wonen-modelwoning, maar het Amsterdamse meubelbedrijf Pilastro zag er meer in. Het bracht de kapstok op de markt en de Toonladder werd een groot succes. Tegenwoordig is de Toonladder nog steeds een geliefd vintage-object.

Prototype voor het Van Eesteren Museum
De Vries staat vooral bekend om zijn ontwerpen uit de jaren 50, 60 en 70. Het museum heeft uit die tijd enkele stukken in de collectie, waaronder de kapstok Toonladder. Het Van Eesteren Museum heeft echter ook een uniek set van De Vries in de collectie, van veel recenter datum. In oktober 2017 kwam Coen de Vries samen met vriend en architect Jan van den Berg een kijkje nemen in het Van Eesteren Museum. Hij was al op hoge leeftijd, maar zijn geest was duidelijk nog jong. Uit dat bezoek vloeide een jaar later zijn betrokkenheid bij de tentoonstelling Rijke eenvoud voort, een tentoonstelling over bijzondere interieurs uit de jaren 50. In die tentoonstelling werd werk van Coen de Vries getoond, namelijk Het woninginterieur dokterspraktijk. In 1954 kreeg Coen de Vries van het echtpaar Auke en Wiesje Bult-Vreugde de opdracht hun negentiende eeuwse woning met dokterspraktijk aan het Amsterdamse Oosterpark opnieuw in te richten volgens de principes van de Stichting Goed Wonen. In 2010 werd het interieur door Wiesje Bult-Vreugde geschonken aan de Nederlandse Staat en in 2017 werd het geëxposeerd in de tentoonstelling in het Van Eesteren Museum. Extra bijzonder was het dat voor deze tentoonstelling nieuw werk van De Vries werd gemaakt. Speciaal voor het Van Eesteren Museum ontwierp De Vries namelijk de stoelen Coen 100a en de Coen 100b!

Coen 100a en Coen 100b
Alhoewel De Vries in 2018 al 100 jaar oud was en officieel geen collecties meer uitbracht, is hij in zijn hoofd altijd doorgegaan met ontwerpen. Als laatste wens had hij twee stoelen te maken, uiteraard functioneel en dit keer ook met knallende kleuren als uitgangspunt. Hiervoor liet hij zich inspireren door het kunstwerk De Kat van de bekende kunstenaar Karel Appel dat bij De Vries thuis aan de muur hing. Het ontwerpen van de stoelen deed hij niet alleen; hij werkte daarvoor samen met bevriende architect Jan van den Berg en twee verzamelaars. Meubelmaker Sien Entius, destijds meubelmaker in opleiding, maakte voor De Vries twee prototypes van zijn ontwerpen: een als eetkamerstoel en een als fauteuil. Bij de opening van de tentoonstelling Rijke eenvoud gaf De Vries de eetkamerstoel de naam Coen 100a. De fauteuil doopte hij Coen 100b. Het Van Eesteren Museum heeft beide prototypes in de collectie mogen opnemen en koestert de wens deze unieke stukken in de toekomst in productie te nemen.

Kort na de opening van de tentoonstelling Rijke eenvoud overleed Coen de Vries op 100 jarige leeftijd. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre achtergelaten en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse ontwerpgeschiedenis.
Wilt u meer te weten komen over Coen de Vries? Bekijk hier het interview met hem.

Bezoek de museumwoning
Zitten deze strakke en rechte stoelen van De Vries ook lekker? Dat mag u zelf komen ervaren! Kom de Coen 100a, Coen 100b en de vele andere designklassiekers bekijken tijdens een bezoek aan onze Van Eesteren Museumwoning. De woning is te bezoeken op donderdag t/m zondag, klik hier voor meer informatie en tickets.
Alle andere Objecten van de Maand zijn hier te bekijken.

 

Auteur: Lisa Hardon, coördinator Van Eesteren Museumwoning en auteur van Zakka Stories.


Uitgelicht

We built this city on Rock and Roll tm 27 juni 2021 1650x1080


van Eesteren Museum