Fietstocht van de maand februari: Heilige Huisjes in Nieuw-West

February
February
Slotermeer. De achterzijde van de Nederlands Hervormde kerk De Hoeksteen van architect Piet Zanstra, 1963. Stadsarchief Amsterdam

Fiets mee met gids Jasmin Šporer langs vier kerken in Nieuw-West. Ervaar de verschillen tussen de gebouwen en ontdek hun rol voor de buurten; op het gebied van stedenbouw, architectuur, religie en beeldende kunst. Amsterdam Nieuw-West is 25 kerken rijk. De kerkgebouwen uit de periode 1945-1970 vertellen het verhaal over de totstandkoming van dit wederopbouwgebied. Het zijn mooie voorbeelden van nieuwe ruimtelijke en sociaal-culturele inzichten uit die tijd. Voor stedenbouwkundige en architect Cornelis van Eesteren was de kerk als bouwvolume een ingrediënt waarmee hij variatie aanbracht in de ‘monotone’, door woningbouw gedomineerde, buurten. Met hun sociaal-culturele rol stimuleerden kerken bovendien de gemeenschapsvorming.

Tijdens deze fietstocht langs vier kerken in Slotermeer kijken we naar stedenbouw, architectuur, religie en beeldende kunst. Door rond te lopen in de kerken, waarvan er één tegenwoordig moskee is, ervaren we goed de verschillen tussen de gebouwen. De twee rooms-katholieke kerken zijn op de vroegchristelijke basilica geïnspireerd. Voor de protestantse kerken dienden sobere gereformeerde godshuizen uit de voorgaande eeuwen als voorbeeld. De twee bouwstijlen verschillen evenveel van elkaar als de verschillen tussen de opvattingen over traditie en modern. Tot welke kerk de gelovigen behoorden, werd tevens duidelijk gemaakt door de monumentale kunst, zoals geïntegreerde mozaïeken, beton-reliëfs en glas-appliqué.

Het architectonische gebedshuizenconcept van toen is tegenwoordig een erfgoedkwestie. Alle vier de gebouwen zijn een gemeentelijk monument. Nieuwe bestemmingen en dreigende afbraak roepen nieuwe vragen en emoties op. Zijn de kerken, door Van Eesteren zo zorgvuldig op zijn plattegrond gerangschikt, nog wel heilig? Wat is de toekomst van kerkgebouwen in Nieuw-West?

Voor deze fietstocht heb je een eigen fiets nodig!

10 Feb

Tijdens deze excursie bezoeken we de volgende twee gebedshuizen zowel binnen als buiten: Sint-Catharina (architecten A. Evers en O.J. Sarlemijn, 1955, oorspronkelijk rooms-katholiek, nu Syrisch-orthodox) en Onze Lieve Vrouwe van Lourdes (architect M.J. Granpré Molière, 1956, oorspronkelijk rooms-katholiek, nu onttrokken aan de eredienst). Van het derde kerkgebouw bekijken we alleen de buitenkant, omdat het interieur niet interessant meer is vanwege de recentelijk doorgevoerde aanpassingen: De Hoeksteen (architect P. Zanstra, 1963, oorspronkelijk Nederlands Hervormd, nu Baptistengemeente). Van het vierde gebedshuis bekijken we in ieder geval de buitenkant, van te voren is moeilijk aan te geven of het interieur ten tijde van de excursie ook kan worden bezichtigd: De Olijftak (architect K. Sijmons, 1956, oorspronkelijk Doopsgezind, nu Marokkaanse moskee).

De fietstocht eindigt rond 16.00 uur. Onder begeleiding van de architecte Judith Korpershoek bezichtigen wij het verbouwde interieur van kerkgebouw de Bron (architect J. Brouwer, 1965) dat volgens haar ontwerp is uitgevoerd.

Ondanks alle goede voorbereidingen kan het toch voorkomen dat de toegang tot een kerkgebouw niet mogelijk is. Het is wenselijk om bij het bezoeken van de gebedsruimte gepaste kleding te dragen. Houd er rekening mee dat bij het eventuele bezoek aan de moskee de schoenen worden uitgedaan bij de deur. Dikkere sokken zijn aan te bevelen!

Tijd 13.30 - 16.00 uur

Locatie De fietstocht start bij het Van Eesteren Museum en eindigt bij het laatste kerkgebouw.

Tickets zijn alleen vooraf via de website te koop