Resident #2 Aura Luz Melis - Hartje Sloterplas

February
Promenade Sloterplas, Aura Luz Melis

In de tentoonstellinginstallatie Hartje Sloterplas toont resident Aura Luz Melis collages op textiel, waarin thema’s als natuur, biodiversiteit, cultuur en gemeenschap centraal staan. Melis is de tweede Van Eesteren Resident van 2023. Als bewoner en als architect kent zij de Sloterplas, het landschap en de bebouwde wereld eromheen als geen ander.

Melis vertelt hierover: Het is een privilege om in de nabijheid van de Sloterplas en het omringende park te wonen. Een levend waterlichaam van deze dimensie, midden in een steeds veranderend stedelijk gebied, is ongekend. Het park is het mooist op de momenten dat je de illusie hebt ver uit de stad te zijn, en je midden in de natuur te bevinden of op vakantie in een ander land. De vergezichten, de zeilbootjes, het terras aan de kleine haven, de paden in het bos, de uitgestrektheid en de alom aanwezige stilte. Van een Engels landschapspark tot formele Duitse bomenrijen, het Sloterpark is een mozaïek van verschillende landschapsstijlen dat zich in de tijd heeft ontwikkeld.

De ideologie van Jakoba Mulder en Cornelis Eesteren is relevanter dan ooit: groen als integraal onderdeel van de stad, inclusief en toegankelijk, een plek om te ontspannen, goed voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid. Dit alles kan zelfs nog versterkt worden door het contrast te vergroten tussen natuur (dicht) en recreatie (open). Veel open grasvelden lenen zich goed voor een verrijkende biodiverse aanpak. Inheems kruidenrijk grasland, vaste planten en bloemenweiden kunnen een landschappelijke enscenering vormen om de ruimtelijke spanning en intimiteit in het landschap te vergroten zodat niet alles in een oogopslag zichtbaar wordt gesteld. Van een over-gedimensioneerd veld naar intiemere plekken. Een robuuste stadsnatuur als onderlegger, begrensd door groene wegen, waar verblijfsruimtes aan het groen onttrokken zijn.

Aura Luz Melis visualiseert kansen voor de Sloterplas, aan de hand van collages van contrastrijke momenten. De kansen liggen in de contrasten tussen aaneengesloten, biodiverse, stille natuurbeleving en de mettertijd veranderde cultuur van de aangrenzende gemeenschap.

15 Feb
Before, Aura Luz Melis