Skateboard City - De Stad als Speelplaats

July

Skateboard City was een grootschalige tentoonstelling over skateboardcultuur in relatie tot de stad: origineel, creatief en do-it-yourself. Tentoongesteld in het Van Eesteren Museum in 2023.

Skateboard City is een grootschalige tentoonstelling over skateboardcultuur in relatie tot de stad: origineel, creatief en do-it-yourself. Skateboarders hebben een unieke blik op de stad. Waar sommige stadsbewoners muren en hekken zien als obstakels, beschouwen skateboarders deze als uitdaging. De stad is voor een skateboarder één grote speeltuin. Dit idee staat centraal in de tentoonstelling Skateboard City.

Het skateboarden vindt haar oorsprong in de jaren 60 in Californië toen surfers wielen van rolschaatsen onder hun boards monteerden en op land gingen surfen; zo werd skateboarden geboren. Eind jaren 70 werd het ook populair in Nederland en ontwikkelde skateboarden zich tot de professionele en veel beoefende sport die het nu is.

De tentoonstelling Skateboard City toont origineel archiefmateriaal van skateboarders uit Amsterdam, films, foto’s, muziek, maquettes, plattegronden én een skateboard ramp. Extra aandacht is er daarbij voor de relatie tussen skateboarding en architectuur. Dit wordt uitgelicht in diverse ontwerpprojecten met werk van onder andere Maurer United, OMA, SCALA+MANA en Bureau B+B.

Op vertoon van je skateboard kon je elke donderdag en vrijdagmiddag gratis naar binnen en skateboarden op de ramp.

7 May
16 Jul
In deze tentoonstelling

Randprogramma

In samenwerking met Skateboard School Amsterdam, Cinema de Vlugt en Meervaart studio werd een divers randprogramma aangeboden voor jongeren.

Skateboard School Amsterdam

Met de Skateboard School Amsterdam organiseerden het museum gratis skateboardlessen voor jongeren vanaf 7 jaar. De lessen waren geschikt voor iedereen die wilden leren skateboarden. De Skateboard School zorgde voor skateboards, helmen en bescherming. Voor of na de proefles kun je in het museum de tentoonstelling Skateboard City bezoeken.

Filmavond Cinema de Vlugt
Skateboard en videocultuur gaan hand in hand, daarom bood het Van Eesteren samen met Cinema de Vlugt twee keer een filmavond aan in de bioscoop. Bezoekers konden vooraf aan de film eerst de tentoonstelling Skateboard City bezoeken, daarna konden zij naar naar de film. Er werden twee klassiekers getoond: Mid 90s en Minding the Gap.

GRIND
Samen met Meervaart Studio, FOAM en Boothuis maakten zes jonge Amsterdamse fotografen: Jody, Isabelle, Lieke, Ford, Gabriëlla & Isabel de fototentoonstelling GRIND. In de tentoonstelling tonen zij hun blik om de Amsterdamse skateboardscene. Met fotograaf Anie Louws gingen zij op pad in de stad en maakten een fotoserie over skateboard cultuur. De foto's zijn aan de tentoonstelling Skateboard City toegevoegd en een deel van fotoreeks was de hele zomer te bezichtigen bij restaurant Boothuis aan de Sloterplas.

In deze tentoonstelling
Crew, Hugo Snelooper.
Grind, Jody.
Skateboardles door Mitchel van de Skateboard School Amsterdam.
Hessel du Mark tijdens Grind.