For Women Only

July

De collectie van het Van Eesteren Museum bestaat grotendeels uit product design uit de jaren 50, met name uit de Goed Wonen traditie. In materiaalgebruik en vormentaal was deze nieuwe stijl bijzonder progressief, maar met een hedendaagse blik tonen deze producten zich behoorlijk rolbevestigend. Veel design van nu is dat nog steeds. Het boek Invisible Women (2019), geschreven door Caroline Criado Perez, toont haarfijn aan hoe de wereld is ontworpen door mannen voor mannen, waardoor ‘de halve bevolking systematisch genegeerd wordt’. Het boek onthulde de 'genderdatakloof' die wordt veroorzaakt door consequente discriminatie van vrouwen.

De tentoonstelling For Women Only neemt de collectie van het Van Eesteren Museum en de Goed Wonen traditie als uitgangspunt en onderzoekt de bewuste en onbewuste ontwerpkeuzes die gemaakt zijn en hoe dit het dagelijks leven van vrouwen beïnvloedde.

18 Jul
29 Sep