Hedendaags Nieuw-West: Bouwen langs de Ring

August
August
Daktuin op parkeergarage. Staalmeesterslaan, Stadsarchief Amsterdam

In den beginne was er de Ring, en de Ring scheidde Oud van Nieuw. Zo lijkt het tenminste wel eens: de Ringweg A10 zit zo vanzelfsprekend in het hoofd van de Amsterdammer dat het net is alsof hij er altijd al is geweest. Tijdens deze fietstocht ontdekken we wat het oorspronkelijke idee achter de ring is geweest, hoe hij van stadsstraat tot barrière is geworden, en hoe we die barrière nu weer proberen te slechten. En hoe bouw je niet alleen een nieuwe stadswijk, maar ook een nieuwe gemeenschap? Hoe ga je om met diversiteit? Kun je met een slim ontwerp van je stad sociale cohesie afdwingen? We fietsen van noord naar zuid langs de ring, en zien hoe ieder tijdperk met een eigen antwoord op deze vragen komt. Van zorgenkind tot superdivers, van stadsvilla tot kantoorkolos, van broedplaats tot klusflat, van krimpend park tot stijgend wegdek, we komen het op deze tocht van Slotermeer naar het Staalmanplein allemaal tegen.

Let op: Voor de fietstocht heeft u een eigen fiets nodig.

Tijd 13:30 - 15:30 uur.

Toegankelijkheid Bekijk hier de toegankelijkheid van het Van Eesteren Museum.

Voertaal Nederlands

Locatie De fietstocht start bij de Westereindflat, Harry Koningsbergerstraat 94-348, en eindigt op het Staalmanplein.

Tickets zijn alleen vooraf via de website te koop.

11 Aug
No items found.