Rasisme in Urbanisme?

October
October
17:00

Op donderdag 10 oktober presenteren prof. Yasminah Beebeejaun van de Bartlett School of Planning and Architecture, University College London en Eline Hansen Phd, Universiteit van Amsterdam, een inleidende discussie over structureel racisme in stadsplanning en buurtontwikkelingsbeleid.

De rol van stadsplanning wordt vaak als neutraal gezien in dit proces. De manieren waarop stadsplanning concepten van 'cultuur', 'diversiteit' en de 'etnische/migrantenbuurt' begrijpt en kadert, kunnen echter niet gemakkelijk worden losgekoppeld van een Europese koloniale erfenis die ten grondslag ligt aan een reeks raciale en ruimtelijke verbeeldingen. Stadsplanning speelt daarom een belangrijke rol bij het nadenken over en uitvoeren van de ordening van 'verschil' en noties van erbij horen in de stad. Deze raciale en ruimtelijke verbeeldingen kunnen manieren omvatten waarop het planningsbeleid verhalen ontwikkelt rond bepaalde buurten als problematisch; de manieren waarop niet-blanke bewoners worden begrepen als mensen die speciale behandeling nodig hebben om zich in de stad te mogen vestigen, wat moeilijke dialogen helpt en faciliteert; of de manieren waarop planning omgaat met culturele verschillen door het creëren van plekken van 'witte consumptie' in plaats van zich te richten op de realiteit van het leven van bewoners. Door een heronderzoek van de concepten 'diversiteit', 'participatie' en 'sociale cohesie' nodigen prof. Beebeejaun en Eline Hansen u uit om na te denken over de rol van ras en racisme in stadsplanning en ontwikkelingsbeleid.

Structureel racisme in stadsdsplanning en buurtontwikkelingsbeleid

Donderdag 10 oktober

17.00 - 19.30 uur

Met eten van de kolenkitchefs