Hedendaags Nieuw-West in de Kolenkitbuurt

Kolenkitbuurt, Jac van Rheenen.

Wandel mee met een gids door de Kolenkitbuurt in Bos en Lommer. Over weinig naoorlogse buurten is zoveel geschreven en gepubliceerd als over dit deel van Amsterdam. Wat is de geschiedenis en wat is de reden waarom hier de stadsvernieuwing zo grootschalig is aangepakt? Wat is er veranderd en wat is gebleven? Hoe heeft het uitgepakt voor de bewoners van toen en die van nu?

Ervaar de wederopstanding van de buurt rondom de Opstandingskerk, in de volksmond beter bekend als de Kolenkit. Hoor onderweg over de ontwerpvisies van de verschillende delen van de vernieuwde buurt en de architectuur die is toegepast. Sloop, nieuwbouw, vernieuwing en renovatie en zelfs restauratie. Het is allemaal te zien. De wandeling leidt langs meerdere prijswinnende gebouwen en toont ook andere inventieve voorbeelden van stedelijke vernieuwing.

Maak kennis met de Kolenkitbuurt: niet alleen interessant vanwege het stedenbouwkundig plan en de architectuur, maar vooral ook vanuit cultureel en sociaal oogpunt en de bewoners en gebruikers ervan.

De bewogen geschiedenis van deze eerst vergeten, maar nu vernieuwde buurt is door Felix Rottenberg mooi vastgelegd in de documentaire Terug naar de Akbarstraat.

De documentaire Terug naar de Akbarstraat kun je hier terugkijken.

Tijd 13:30 - 15:00 uur

Locatie De wandeling start en eindigt bij de fontein voor de kerk op de hoek van de Jacob van Arteveldestraat en de De Leeuw van Vlaanderenstraat.

8 Dec